Sockerkaka med rabarber och kokos

publicerat i Rabarber
 
Nu har jag gjort årets första rabarberkaka och det lär bli fler. Kakan blev inte alls som tänkt mig, då jag inte var nöjd med grundreceptet, men efter lite ändringar blev den supergod!!!
 
Sockerkaka med rabarber och kokos
175 g mjukt smör
2,5 dl socker (jag hade 3,5 dl)
3 st ägg
4,5 dl vetemjöl
2,5 tsk bakpulver
1 nypa salt
1 dl mjölk
500 g rabarber
0,5 dl kokos + lite till servering
 
Hade även i
Skalet från 1 citron
2 tsk vaniljsocker
Bröa även formen med kokos istället för ströbröd
 
Sätt ugnen på 175 grader och smöra och bröa en form på ca 25x15. Vispa smöret och sockret vitt o fluffugt, tillsätt ett ägg i taget. Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och salt i en bunke. varva ner det i smeten tillsammans med mjölken. Riv i citronskalet och rör om tills det är jämt fördelat i smeten. Häll i smeten i formen och lägg på rabarberna och stö över kokosen. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 40 min. Servera med vaniljkräm (jag skulle tipsa om vaniljvisp ist) och stö på lite kokos innan servering.
 
// Malin

Kommentera inlägget här :